Самопомощ

Самопомощ

За здрави очи – помогнете си сами

Освен посещението при офталмолог или оптометрист редовно (на всеки 2 години преди 60-годишна възраст и ежегодно след това), има няколко неща, които можете да правите, за да помогнете да бъдат защитени вашите очи и да ги поддържате в добро здраве.

Защитни очила

Винаги трябва да носите подходящи защитни очила докато извършвате рисковани дейности у дома (забиване на гвоздеи или работа с химически вещества) или като практикувате спортове с висок риск на нараняване на око (баскетбол, тенис или бейзбол). Доказано е, че излагането на ултра-виолетова слънчева светлина поврежда кожата и очите. Слънчеви очила с защита от UVA и UVB могат да помогнат при предотвратяването на заболявания на очите като дегенерация на макулата или катаракта.

Тютюнопушене и консумация на алкохол

Тютюнопушенето е вредно за кръвоснабдяването. То излага тялото на свободни радикали, които увреждат клетките. Тютюнопушенето може да причини високи нива на холестерола и лоша циркулация хранителни вещества в ретината и лещата. Нивата на витамини и минерали, жизненоважни за окото също намаляват значително. Резултатът е увеличен риск от катаракта (повече от три пъти) и дегенерация на макулата (повече от 2,5 пъти). Научни проучвания показват, че консумацията на алкохол може да увеличи риска от катаракта. Прекомерната консумация на алкохол причинява лошо снабдяване с хранителни вещества и излишък от токсини, което може да бъде причина за по-големия риск. Повече от 1 алкохолно пиене на ден може да увеличи риска от катаракта от 2 до 4 пъти.

Балансиран хранителен режим

Хранителен дисбаланс в кръвоносната система може да засегне окото. Ретината има нужда да бъде добре снабдена с каротеноиди като лутеин и зеаксантин, фитохимикали и антиоксиданти (витамин A, E и C), за да бъде здрава. Витамини и минерали, класифицирани както антиоксиданти също помагат при защитата на клетките на тялото от вредата на свободните радикали и окислители. Свободни радикали, причинени от UV-лъчи, метаболизма на организма, диета богата на мазнини и замърсяване на околната среда могат да причинят клетъчно увреждане. Доказано е, че витамините и минералите, съдържащи се в плодовете и зеленчуците са добри за нашето здраве и зрение. Проучвания показват, че при приемане на 3-6 порции плодове и зеленчуци на ден, може много да се намали риска от катаракта и дегенерация на макулата. Ако имате специално изготвена диета, много е важно да се придържате към нея. Ако например, сте диабетик, отклонение от диетата, препоръчана ви от вашия лекар, може да завърши с високо ниво на кръвната захар. Високото ниво на кръвната захар може да причини увреждане на очните съдове. Натрупването на захар в кръвта води до образуване на алкохолна захар (sugar alcohols) в лещата, което причинява издуване. Ако кръвната захар остане висока за известен период от време, може да се развие диабетна ретинопатия, която причинява слепота. Диабетът е водеща причина за зрителни проблеми сред пациенти под 50-годишна възраст.

Упражнения

Поддържането на добро кръвообръщение е важно за общото здраве и особено за здравето на очите. Очите се нуждаят от добър приток на кръв, за да си набавят кислород и хранителни вещества. Физическата активност помага за поддържането на добро кръвообръщение и също така може да предотврати свиването на кръвоносните съдове, понижаването на кръвното налягане и подобрява липидния профил, което от своя страна съдейства за доброто здраве на очите. Научните проучвания доказват, че редовна физическа дейност (поне четири пъти седмично) може да понижи вътреочното налягане и да намали риска от глаукома. Физическата активност може да намали и риска от дегенерация на макулата.

Високата кръвна захар и холестерол

Високата кръвна захар уврежда кръвоносните съдове, което може да причини натрупването на холестерол. Високата кръвна захар увеличава риска от проблеми със сърцето, удар, заболявания на бъбреците и на очите (такива като дегенерация на макулата). Научните проучвания показват, че вие почти удвоявате риска за дегенерация на макулата, поддържайки високо кръвно налягане (>155 mmHg systolic). Високият холестерол в кръвта може да има силно взаимодействие с кръвообръщението в окото. Диета, богата на холестерол и наситена с мазнини, значително увеличава нивото на холестерола в кръвта. Проучвания доказват значителната връзка между заболяванията на очите и нивото на липиди в кръвта.

Напрежение в очите

Ако работите основно с компютърен монитор, видео екран или нещо, което изисква продължително близко фокусиране, то е препоръчително да поглеждате от време на време встрани от екрана (към или из стаята), за да облекчите вашите очи от напрежението. Облекчаването на постоянното напрежение в очите ще ви предпази от ежедневно главоболие.

Имайте предвид, че съветите предложени тук могат да ви помогнат за поддържане на очите ви в добро здраве, но те не могат да бъдат приети като заместител на редовните очни прегледи и квалифицираната медицинска помощ. Ако усетите някакви проблеми в зрението си, такива като двоен образ, замъгляване или мътнини, посетете вашия офталмолог възможно най-скоро.

back_btn

Самопомощ
Оценете

Новини

Абонирай се, за да получаваш винаги актуална информация.