1. 15 май 2020
    Новини свързани с очни заболявания и начини за лечение - Пластични операции на клепачите, ботокс и апаратни процедури
    Пластични операции на клепачите, ботокс и апаратни процедури

Окулопластичните операции и процедури се прилагат при редица заболявания и състояния на клепачите и очната повърхност. Това може да са промяна на позицията и формата на клепача, неконтролируем спазъм на мускулите на клепачите, туморни образувания, цикатрикси (след травми, възпаления, изгаряне, оперативни интервенции и др.), „торбички” под очите, вродени състояния  и др. Всичко това оказва влияние върху комфорта, визията и самочувствието на пациента. В определени случаи може да има и затруднено зрение и инвалидизация на пациента по отношение на ежедневните му дейности. Ето няколко заболявания, засягащи областта около очите:

ЕКТРОПИОН

Ектропионът е промяна на позицията  на долния клепач, при което той се завърта  навън. Съпровожда се със зачервяване и задебеляване на лигавицата на клепача, постоянно сълзотечение и чести възпаления. Може да бъде в резултат на множество причини:

• отпускане на тъканта в следствие на възрастови промени,
    • цикатрикс,
    • хронични възпаления,
    • механичен – от притискане на туморна формация или
    • паралитичен – от парализа на нервус фациалис.

Лечението се състои в хирургична промяна на позицията на клепача, благодарение на различни оперативни техники и методики.

ЕНТРОПИОН

Ентропионът е обратното на ектропиона състояние, при което клепачът се завърта навътре. Това води до завъртане на миглите навътре към роговицата на окото, в следствие на което много често се предизвиква ерозио, язва и опасност от по – дълбоко възпаление на роговицата. Пациентите имат обилно сълзене, чувство на чуждо тяло в окото и болезненост.

Причините за ентропиона могат да са от механично и неврологично естество.

Терапевтичният подход при тези състояния е различен в зависимост от причината довела до тях.

При спастичния ентропион лечение от първи избор е инжектирането с ботулинов токсин (ботокс). Ботоксът прекъсва невро – мускулното предаване и резултатът е отпускане на мускула в зоната на инжектирането. Продължителността на действие на ботулиновия токсин е между 4 и 6 месеца. След 6 месеца процедурата се повтаря. По този начин се отлага оперативната интервенция за половин година и състоянието на пациентите се подобрява. При някои случаи още след първата апликация заболяването отзвучава завинаги, но в други се налагат периодични апликации през 6 месеца.

При хора със заболявания в невро – мускулното предаване, прогресивни дегенеративни заболявания и заболяване на съединителната тъкан (колагенози), приложението на ботулинов токсин е противопоказано.

При част от пациентите ботулиновият токсин не дава дългосрочен резултат и се налага оперативна интервенция. Съществуват различни методики.

Корекцията на ентропиона се предприема своевременно с цел да се предпази очната повърхност и да се предотвратят сериозни увреждания на роговицата.

ТРИХИАЗА

При това състояние миглите на клепачите променят посоката на растежа си и се завъртат към очната повърхност. В редица случаи това не повлиява функцията на окото, но е възможно миглите да осъществяват контакт с роговицата и конюнктивата и това да доведе до различни клинични прояви като сълзене, зачервяване, чувство за чуждо тяло в окото и чести възпаления. Както при ентропиона, това може да се усложни с чести ерозии на роговицата или тежки възпаления. Освен изкуствени сълзи и антибиотични капки при нужда, понякога се налага миглите, които осъществяват контакт с роговицата да бъдат отстранени чрез епилация. Епилацията може да се осъществи по механичен път или с апарат, който трайно премахва фоликула на миглата (апарат на Елман). Ако трихиазата е в резултат на ентропион, то тогава се осъществяват процедурите посочени по-горе.

ПТОЗА

Птозата представлява абнормална позиция на горния клепач. Когато горният клепач закрива зеницата, това затруднява зрението. В норма позицията на горният клепач е на около 4 – 5 мм от центъра на зеницата. При различните хора има индивидуални особености и това съотношение търпи известни вариации.

По отношение на времето на поява, птозата бива вродена или придобита.

По причината на появата си може да е

• неврогенна – засягане на нервното предаване,
    • миогенна – заболяване на мускулите,
    • апоневротична – възрастови промени, след оперативни интервенции,
    • механична – тумори, блефарохалаза, оток на клепача, белези.

В някои случаи освен клепача са засегнати и мускули и сухожилия на клепача.

Изключително важно е да се прецени към коя група принадлежи птозата, за да се избере точният метод, по който да се осъществи хирургичната интервенция. Недобре преценената хирургична намеса може да доведе до сериозни усложнения за окото.

Целта на оперативното лечение е повдигането на клепача над зеничния план и симетричност на двата клепача. Освен  възстановяване на функцията и формата на клепача, не е маловажен и козметичният изход на процедурата.

ДЕРМАТОХАЛАЗА и БЛЕФАРОХАЛАЗА

Дерматохалаза е състояние, при което има излишък на кожа по горните клепачи на очите. Засяга обикновено и двата клепача и се среща по-често при възрастни пациенти. Излишъкът на кожа може да се комбинира и с преминаване на мастна тъкан под кожната гънка.

Оперативното отстраняване на излишна кожа и мастна тъкан в тази област се нарича блефаропластика. По този начин се оформя нова клепачна гънка.

Съществува и апаратно, неинвазивно отстраняване на кожата чрез плазма. Процедурата е бърза и без хирургична намеса. В следващите седмици третираните места се защитават с висок фактор фотозащита.

Блефарохалазата,  за  разлика от  дерматохалазата, е рядко състояние, при което има епизоди на болезненост, оток и спадане на кожата на клепачите и целия клепач. В острия стадий лечението е с противовъзпалителни медикаменти. На следващ етап се прави преценка за хирургична намеса.

БЛЕФАРОСПАЗЪМ

Това е заболяване, което се характеризира с епизоди на неволна контракция на мускулите около очите, което предизвиква спастично затваряне на клепачите. Състоянието може да е в резултат на различни заболявания на нервната система, но може и да няма органична причина за него. Желателно е пациентът да се изследва за придружаващи очни заболявания, които биха могли да провокират състоянието. Препоръчително е преди да се предприеме някаква интервенция, пациентът да се изследва с ЯМР на главен мозък с контрастна материя и да се назначи консулт със специалист невролог.

Към тази група заболявания се включват:

• бенигненият есенциален блефароспазъм,
    • Синдромът на Мейге и
    • хемифациалният блефароспазъм.

При част от тях би могло да се приложи апликация с ботулинов токсин, който много бързо преодолява спазъма и главоболието, което е следствие от него.

МЕЗОТЕРАПИЯ и ФИЛЪРИ

Преди или след хирургичната интервенция, с цел да се подкрепи резултатът, може да се назначи курс от мезотерапия с коктейл от микроелементи, хиалуронова киселина и др., които да подобрят тургура на кожата и подкожната тъкан. По този начин се постига един добър комплексен резултат.

Инжекционната мезотерапия се препоръчва и при много състояния, при които има промяна на структурата и тонуса на клепачите, без това да съпровожда хирургична намеса.

Дермалните филъри са вещества, които се инжектират в определени зони на лицето (или в областта на шията, деколтето), с естетична цел. С тяхна помощ се заличават бръчки, оформя се лицевия контур и др. При по-голямата част от дермалните филъри основен компонент е хиалуроновата киселина.

Пластични операции се прилагат и при много други заболявания и състояния на окото и придатъците му – “торбички” под очите, туморни образувания и кисти по очната повърхност и клепачите, цикатрикси по клепачите и др. В Очна клиника „Св. Петка“ – гр.Варна, работят отлични специалисти в тази област. Благодарение и на дългогодишния ни опит и добрата апаратура, при нас се извършват широка гама хирургични интервенции и процедури за корекция на тези състояния.

д-р Петрана Стойчева,
    Очна клиника „Света Петка“ – гр.Варна

Deprecated: Тема без comments.php вече не трябва да се използва след версия 3.0.0! Добавете шаблон comments.php към темата си. in /home/stpetkaeyeclinic/public_html/wp-includes/functions.php on line 4914

10 − one =