1. 11 януари 2019
    Новини свързани с очни заболявания и начини за лечение - Проблемът Сухо око. Диагностика
    Проблемът Сухо око. Диагностика

През последните години оплакванията на пациенти от сухота в очите все повече зачестяват и придобиват характер на самостоятелно заболяване, известно в англоезичния свят свят като Dry Eye Disease (DED), т.е. Болест на сухото око. Вниманието на офталмолозите към това заболяване нараства, както поради увеличаващия се брой пациенти с него, така и поради по-добрите възможности за диагностика и лечение.

Какво означава Сухо око?

Оплаквания при Сухо око:

Причини за Сухо око:

От какво зависи очният комфорт?

Предната очна повърхност е представена от Роговицата и Конюнктивата. В тях се намират множество нервни окончания, които при дразнение (сух въздух, прах, нараняване, възпаление) подават сигнал на слъзната жлеза да произведе воднистата съставка на сълзите.
    В Конюнктивата се намират т.нар. Гоблетови клетки, които произвеждат муциновия слой. Това е най-дълбокият слой на сълзите, който ,,залепва“ към роговицата и осигурява прикрепването и на останалите два слоя към очната повърхност. Всяка минута се произвеждат 1 до 2 ml сълзи.
    Слъзният филм ,,измива“ от очната повърхност праха и алергените, играе ролята на лубрикант – намалява триенето между окото и клепачите, снабдява с кислород роговицата и участва в оптиката на окото.
    Клепачите, освен че предпазват окото от механично въздействие, участват в производството на липидния слой чрез разположените в тях Мейбомиеви жлези. Всяко мигане разстила сълзите върху очната повърхност. Нормалната честота на мигане е 9-10 пъти в минута или 1 мигане на всеки 3 до 6 секунди.
    Елиминирането на сълзите

Как се поставя диагноза Сухо око?

Най-новата апаратура за диагностика на Сухо око – LACRYDIAG

Най-новият апарат в Очна клиника ,,Св. Петка“ за неинвазивна диагностика на Слъзния филм и образуващите го структури е LACRYDIAG. С него бързо и безконтактно се прави анализ на слоевете на слъзния филм – тяхното съотношение и дебелина. Цялото изследване продължава около 4-5 минути.
    LACRYDIAG представлява камера, свързана с компютър със специален софтуер на фирма Quantel Medical. Апаратът работи безконтактно, което осигурява комфорт на пациента и никакъв риск от инфекция. Той използва LED – технология с 3 светлини: инфрачервена, бяла, синя и жълт филтър.

LACRYDIAG дава възможност за три изследвания:

1. Количествено и качествено изследване на липидния слой посредством Интерферометрия

2. Количествено измерване на сълзите чрез измерване на височината на слъзния мениск. Нормата е повече от 0,21 mm.

3. Неинвазивно изследване на Времето за разкъсване на слъзния филм (NIBUT). Това е времето (в секунди) между две мигания, за което по повърхността на роговицата се появяват първите сухи петна. Нормално то трябва да е повече от 10 сек.

4. Мейбография – показва броя и структурата на Мейбомиевите жлези в клепача, които произвеждат липидния слой на сълзите. Резултатът е автоматично изчисление на съотношението между атрофични и работещи жлези.

Допълнителни изследвания, които офталмологът може да предприеме за доизясняване на диагнозата са

В зависимост от резултатите от всички тези изследвания офталмологът установява каква е причината за Сухо око и назначава терапия, която лекува причината и/или замества недостатъчните по количество и качество сълзи. Лечението при възпалителни заболявания на очната повърхност и клепачите се провежда с хигиенни средства, антибиотични, кортикостероидни и антиалергични капки и мехлеми, общи антибиотици. Сълзите се заместват с изкуствени сълзи под формата на капки и гелове. Някои от тях заместват само воднистата съставка на слъзния филм, а други и трите слоя: муцинов, воднист и липиден. В най-тежките случаи се налага терапия с Цитостатици. Към всички по-горни методи може да се добави и поставяне на временни или постоянни запушалки на слъзните каналчета.

Използването на новия апарат LACRYDIAG дава възможност за бърза и безболезнена диагностика на слъзния филм за пациенти от всички възрасти. До скоро се считаше, че заболяването Сухо око е приоритет само на пациентите в напреднала възраст. С бума на електронните технологии и навлизането им не само в офисите, а също и в университетите, училищата и бита, оплакванията от сухота в очите зачестяват. Вече не е необичайно в офталмологичните кабинети да влизат студенти, ученици и дори деца с такива оплаквания. След дългите часове пред компютри, таблети, смарт-телефони и видеоигри с цел обучение или просто забавление, те пристигат с оплаквания доскоро типични само за зрялата възраст.
    Прогресът и развитието на технологиите няма да бъдат спрени от Сухото око, но същите тези технологии могат да помогнат на пациенти и лекари да намерят индивидуално решение за проблема Сухо око за всяка възраст и професия.

Д-р Жени Борисова
    Очна клиника Света Петка – гр.Варна

Notice: Тема без comments.php вече не трябва да се използва след версия 3.0.0! Добавете шаблон comments.php към темата си. in /home/stpetkaeyeclinic/public_html/wp-includes/functions.php on line 4597