1. 4 януари 2016
    Новини свързани с очни заболявания и начини за лечение - Диабетната ретинопатия
    Диабетната ретинопатия

Диабетът е хронично заболяване на обмяната, което се характеризира с повишени стойности на кръвната захар. В световен мащаб са регистрирани 350 милиона души с установен диабет. Ежегодно се диагностицират 2 милиона новислучая, а от усложнения умират 4 милиона. Говори се за „диабетна епидемия“. Световната Здравна Организация определя диабета като седмата водеща причина за смърт.За България честотата е 9 % от населението или около 600 000 души. Според българската асоциация „Диабет“ по честота на захарен диабет България заема шесто място в света.Диабетът е свързан с развитието на редица усложнения: инсулти, инфаркти, диабетно стъпало, нефропатия, невропатия и диабетна ретинопатия. Всички те инвалидизират пациентите, понижават качеството им на живот, водят до преждевременна смърт, слепота.

Диабетната ретинопатия е една от водещите причини за слепота и представлява сериозенсоциално-медицински проблем. Средно 50% от пациентите с диабетразвиват диабетна ретинопатия, а 20–40% от тези с диабетна ретинопатия ослепяват в резултат на усложненията на заболяването. Изявата и тежестта  на усложненията са в пряка зависимост от давносттаи компенсацията на диабета. Днес се счита за доказано, че най-ефективната превенция на усложненията на диабета е ранната диагностика и ефективната компенсация на кръвно-захарните нива. Регулярният скрининг, своевременното и правилно лечение на диабетната ретинопатия може да предотврати до 98% тежкатазрителна инвалидизация.

Диабетната ретинопатия

Според правилата за добра практика преглед от очен лекар трябва да се извърши при установяване на заболяването при пациенти с първи тип диабет и пет години след изявата при втори тип. При липса на диабетна ретинопатия, контролните прегледи трябва да се повтарят  веднъж годишно. При наличие на промени е показано извършването на флуоресцеинова ангиография, която определя нуждата от лазер лечение. Лазерното лечение на диабетната ретинопатия е златен стандарт. То предотвратява тежката зрителна загуба. В много случаи се налага приложението и на интравитреални медикаменти, които намаляват отока в тъканите и  затварят кърващите съдове. Приложени самостоятелно  те имат незадоволителен и краткотраен ефект. Лечението трябва да бъде комплексно.

Диабетната ретинопатия  започва като непролиферативна и прогресира при липса на адекватно лечение към пролиферативна, която се характеризира с прорастване на дефектни съдове в ретината на окото в отговор на лошо храненене на тъканите. Те спонтанно кървят и водят до загуба на зрение. Причини за ниско зрение при пациенти с диабетна ретинопатия може да бъде оток в жълтото петно, кръвоизлив в окото(хемофталм), тракционно отлепване на ретинатаили патологична катаракта.

Очна клиника „Света Петка” разполага с всички необходими ресурси-модерна апаратура за диагностика и лечение на диабетната ретинопатия както и високо квалифицирани специалисти с огромен опит в това направление.

Deprecated: Тема без comments.php вече не трябва да се използва след версия 3.0.0! Добавете шаблон comments.php към темата си. in /home/stpetkaeyeclinic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5062