1. 20 декември 2017
    Новини свързани с очни заболявания и начини за лечение - Глаукомата – лечима ли е?
    Глаукомата – лечима ли е?

Глаукомата е дегенеративно заболяване, често асоциирано с високо вътреочно налягане. Днес глаукомата се разглежда като група заболявания, водещи до атрофия на зрителния нерв и необратима загуба на периферно зрение. По статистика около 4% от хората страдат от това заболяване. Съществува глаукома със закрит ъгъл, която се дължи на анатомични предпоставки за блокиране оттичането на вътреочната течност. Протича с високо налягане, съпроводено с главоболие, гадене, зачервяване на окото. Тя се лекува успешно с лазерна иридотомия.

Най-често разпространената форма глаукома е тази с открит ъгъл. Рискови фактори за нейното развитие са генетична предразположеност, слабост на съединителната тъкан (ексфолиативен синдром), съдови фактори. Тази глаукома може да протича с високо или ниско вътреочно налягане, поради което диагнозата не може да се постави само с измерването му. Глаукомата може да се дължи на причина свързана с друго заболяване, т.н. вторични глаукоми – съдови заболявания на окото, възпаление, тумор, отлепване на ретината. Тези форми трябва да бъдат разпознати и лекувани по правилата на добрата медицинска практика, като се третира както високото очно налягане, така и първичния процес довел до него.

Основната концепция за увредата на зрителния нерв е несъответствие между устойчивостта на нервната тъкан и вътреочното налягане. Така в редица случаи относително ниски стойности на вътреочното налягане в рамките на нормата (10-21 mmHg) могат да доведат до атрофия на зрителните нерви. Съвременната диагностика на глаукомата включва изследване функцията на зрителните нерви с компютърна периметрия и скенер на зрителните нерви с ОСТ. Мого важна е профилактиката на заболяването. Ранното установяване на глаукомно увреждане е гаранция за съхраняване на зрението. Изключително важна е ролята на офталмолога в тази профилактика. Огледът на очните дъна при всеки преглед (дори за очила) може да идентифицира съмнение за глаукомно увреждане. Установената глаукома трябва да се проследява с периметрия и ОСТ на 6 месеца.

Основна цел при лечението на глаукомата е запазване зрителната функция, което се постига с понижение на вътреочното налягане. Днес разполагаме с медикаменти (капки) от четири групи, които успешно се комбинират за постигане на добро вътреочно налягане. За добро налягане се приемат стойности под 14, а в редица случаи и 10 – 12 mmHg. Това се определя от стадия на заболяването. Други средства за постигане на добро вътреочно налягане освен медикаментите са лазерна трабекулопластика и оперативно лечение (трабекулектомия). Операцията за глаукома е с добра прогноза и трябва да бъде рано предлагана в схемата за лечение с цел запазване на зрителната функция. С цел подобряване оперативните резултати на пазара се появиха много алтернативи (клапи, шънтове, стендове). Цената на тези импланти е висока. Тяхната роля е да облекчат хирурга. По статистика от текущи клинични проучвания дългострочните резултати от стандартната трабекулектомия в ръцете на опитен хирург са значително по – добри от тези с алтернативни дивайси.

Лечима ли е глаукомата? Категорично – да. Основен фактор е ранната диагностика на заболяването и неговото адекватно лечение с ниски стойности на вътреочно налягане.

Глаукомата – лечима ли е?
    3 (60%) 6 votes

Notice: Тема без comments.php вече не трябва да се използва след версия 3.0.0! Добавете шаблон comments.php към темата си. in /home/stpetkaeyeclinic/public_html/wp-includes/functions.php on line 3984

5 × five =