google ad services - очно заболяване - лечение в очна клиника

Съвременни методи за лечение на катаракта.

Катаракт ресайз

Катарактата (вътрешно перде) представлява помътнение на лещата на окото. Това води до замъгляване и намаляване на зрението, заслепяване от светлина и понякога до раздвоено виждане. Зрението не може да бъде подобрено от очила, контактни лещи или лазер. Единствен метод на лечение е оперативното отстраняване на помътнената леща и заместването ѝ с изкуствена такава. Модерната катарактална хирургия успешно възстановява намаленото зрение, като може да намали и зависимостта от очила.

В повечето случаи развитието на катаракта е свързано с възрастта и ако честотата ѝ във възрастта 50 години е около 5 – 6%, то на 80 години е над 65 %. Също така е възможно катарактата да е вродена, да е причинена от травми или усложнение на други очни и общи заболявания (възпаления, диабет и др.) или предизвикана от прием на някои лекарства.

Съвременната катарактална хирургия е една от най-сигурните и ефективни хирургични процедури днес с минимални усложнения и отлични зрителни резултати. Операцията се състои в отстраняване на помътнената собствена леща и подмяната ѝ с изкуствена интраокуларна леща. Процедурата обичайно се извършва амбулаторно и не изисква пролежаване в болница. Анестезията е местна – с капки или инжекция.

В наши дни при повечето от оперативните процедури се използва високочестотна ултразвукова енергия, посредством която се раздробява лещеното ядро и се отстранява чрез аспирация. Тази процедура се нарича факоемулсификация (фако). Извършва се през миниатюрен отвор 1.8 – 2.2 мм през който се въвежда ултразуковия наконечник и позволява бързо възстановяване и малък риск от усложнения.

След 2008г. в практиката навлезе т. нар. лазер асистирана катарактна операция. При нея се използват някои стъпки от катарактната операция – разрез, отвор на предната лещена капсула, фрагментация на ядрото. Лазерите извършват посочените стъпки с висока прецизност, но не заместват изцяло факоемулсификацията. Те не водят до подобрение на сигурността и не съкръщават времето за възстановяване, като същевременно значително оскъпяват процедурата поради все още високата цена на апаратите и консумативите за тях.

След отстраняването на катарактата, хирургът имплантира вътреочна леща в запазения капсулен сак на собствената леща – зад ириса. В редки случаи се налага поставяне на специални лещи в предната камера пред ириса.
Днес има много видове вътреочни лещи, които да бъдат поставени в зависимост от нуждите на пациента.

Монофокалните лещи имат един фокус и налагат носене на очила за близка дистанция. При мултифокалните лещи различни зони на лещата фокусират различно и осигуряват добро зрение за различни дистанции и независимост от очила. Акомодативните лещи променят фокуса си за далечна и близка дистанция.

Преди да се пристъпи към операцията, трябва да се извърши обстоен офталмологичен преглед, за да се изключат други причини водещи до намаление на зрението. В някои случаи заедно с катарактата има и други очни заболявания – глаукома, макулена дегенерация, диабетна ретинопатия, които не позволяват постигане на максимално зрение след операцията. В такива случаи операцията също е препоръчителна, за да може да се изследва и лекува съпътсващата патология.

Катарактата е заболяване, при което хирургичното лечение е единственото възможно, но много ефективно с минимални рискове. Операцията в повечето случаи не е спешна. Тя се извършва, когато намаленото зрение влошава качеството на живот на пациента. Трябва да се знае обаче, че не всяко намаление на зрението с напредването на възрастта се дължи на катаракта и в тези случаи е изключително важно своевременното поставяне на диагноза и лечение. Редовните профилактични прегледи са много важни за поддържане на доброто зрение.

д-р Галина Филева, Очна клиника „Св. Петка“ гр. Варна

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

This field is required.

Можете да използвате тези <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*This field is required.

fifteen − 9 =